Pohár vědy - Zahrada 2024 - 1. kolo

25.01.2024

Také v tomto roce se děti ze třídy Žabiček účastní mezinárodní soutěže Poháru vědy – Zahrada 2024. Tento měsíc na nás čekaly tři úkoly, při jejichž plnění jsme si užili mnoho zábavy a poučení.

Prvním úkolem bylo navrhnout a vytvořit bludiště z přírodního materiálu. My jsme si navrhli několik labyrintů a postavili jsme hned tři. Jeden ve třídě z papírových rourek a dva venku ze šišek. Změřili jsme si provázkem, jak jsou labyrinty dlouhé, jak dlouhá je nejkratší i nejdelší cesta.

Druhý úkol byl experimentální a my jsme zkoumali, jak se voda dostane od kořínků až do vrcholků rostlin. Je to díky vzlínavosti a to jsme si ukazovali na pokusech ze skládaných papírových kytiček a různých druhů provázku. Tvořili jsme kytičky z různých druhů papíru, od nejtenčího až po hodně tvrdý. Která kytička se nám rozvinula první? My už to víme a vy ostatní si tento pokus vyzkoušejte také. Kytičky jsme pokreslovali voskovou pastelkou na spodní straně a pozorovali, jestli se otevře. Vytvořili jsme kytičce kořínek z provázku a zjistili, že se kytička otevřela velice rychle.

Další úkol byl praktický a my jsme měli za úkol měřit a vážit. Nebylo to měření a vážení jednoduché, posloužila nám k tomu mrkev. Změřili jsme, kolik mrkví měří stolek, klavír, nejkratší cesta v bludišti, kostička. Také jsme vážili. Například kolik mrkví váží jedna knížka nebo kolik autíček, pastelek či dalších hraček váží jako jedna mrkev. Sami jsme přišli na to, že mrkev není vhodná na měření ani na vážení, protože Zuzka přinesla mrkví hodně a každá byla jinak velká.

Vymýšleli jsme i různé pokusy. Zjistili jsme, že mrkev neumí plavat a hned klesne ve vodě ke dnu, naopak jablíčko plavat umí. Tento náš objev jsme využili v dalším našem pokusu. Zuzka nám vyprávěla pohádku o králi, který si nechal vyrobit novou korunu u zlatníka. Dal mu zlato, ale zlatník byl podvodník a zloděj, krále okradl a korunu udělal jen z části zlata. Král si povolal svého kamaráda Archiméda a ten mu dokázal, že je zlatník zloděj. My jsme si Archimédův pokus také vyzkoušeli. Do skleněné nádoby jsme dali vodu a označili jsme si, kam sahá vodní hladina. Potom jsme místo zlata dávali do vody mrkve (s jablíčky to nešlo, ta umí plavat) a pozorovali jsme, jak hladina vody stoupá a opět jsme si hladinu označili. Mrkve jsme vytahovali a hladina opět klesala.

Všechny pokusy pro nás byly poučné, vše neumíme přesně pojmenovat a vysvětlit, ale víme, jak věci fungují. Až budeme velcí školáci, vzpomeneme si, jak věci fungovaly a zákony jednoduše pochopíme. Držte nám palce při řešení únorových úkolů.

Fotogalerie

Zuzka